• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

زنان جوزجانی علیه طالبان سلاح برداشتند

زنان جوزجانی علیه طالبان سلاح برداشتند

ده‌ها زن در شهر شبرغان، مرکز جوزجان، علیه طالبان سلاح برداشته و بسیج شده‌اند. آنان می‌گویند که برای دفاع از جوزجان، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. به گفتۀ زنان جوزجانی، «دفاع از وطن، مردم و منافع ملی کشور، تعلق به مرد و زن ندارد و باید همه بسیج شوند.»

راضیه، از زنان جوزجانی که فرماندهی و سوق ادارۀ ده‌ها زن این ولایت را دارد، می‌گوید که سلاح را به‌منظور دفاع از کشور و پشتی‌بانی از مردم برداشته‌اند. راضیه می‌افزاید، در وضعیت کنونی که جمهوریت، جای‌گاه نیروهای امنیتی، شرف و عزت مردم در خطر است، وارد میدان مبارزه شده‌اند و علیه طالبان دوشادوش نیروهای امنیتی می‌جنگند.

راضیه می‌گوید: «شهادت در راه وطن، عزت و سربلندی است و افغانستان در شرایط کنونی به یک بسیج ملی و هم‌دیگرپذیری، نیاز جدی دارد.»

با این حال، محمدهاشم رئیس، والی جوزجان می‌گوید که زنان بسیاری در این ولایت به‌دلیل تأمین امنیت و دفاع از مردم سلاح برداشته و علیه طالبان بسیج شده‌اند. به گفتۀ والی جوزجان، عقب‌نشینی برای باشنده‌گان این ولایت عیب است.

در همین حال، شماری از فعالان مدنی جوزجان می‌گویند، در وضعیت کنونی که حاکمیت و جمهوریت در خطر است، باید تمام اقشار جامعه علیه طالبان بسیج شوند. به گفتۀ آنان، هم‌اکنون صدها تن از باشنده‌گان جوزجان علاقه‌مندانه به سنگرهای نبرد رفته‌اند، علیه طالبان می‌رزمند و صفوف نیروهای امنیتی را تقویت می‌کنند.

از سویی هم، ذبیح‌الله مجاهد، از سخنگویان طالبان می‌گوید که دولت در جوزجان از موقف زنان و مردم عام استفاده می‌کند؛ در حالی که به گفتۀ مجاهد، افراد این گروه به زنان و مردم عام کاری ندارند.

  پربازدید ترین