• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اذعان نماینده مجلس ملی پاکستان به حمایت همه جانبه اسلام آباد از طالبان

اذعان نماینده مجلس ملی پاکستان به حمایت همه جانبه اسلام آباد از طالبان

 امیر حیدرخان هوتی نماینده مجلس ملی و معاون ارشد رییس حزب عوامی ملی: پاکستان حامی اصلی طالبان افغانستان است...

به گزارش روزنامه نوای وقت چاپ پاکستان؛ امیر حیدرخان هوتی نماینده مجلس ملی و معاون ارشد رییس حزب عوامی ملی در حاشیه سخنرانی اش به مناسبت سومین سالیاد هارون بلور و جان باختگان فاجعه یکه توت در پشاور واقع در ایالت خیبر پختونخوا گفت پشتون ها از اشتباهات چهل سال پیش متحمل رنج های زیادی شده اند.

وی از حاکمان پاکستان درخواست نمود تا از تکرار اشتباهات گذشته خودداری نمایند و پشتون ها را از خونریزی و نسل کشی سازمان یافته نجات دهند.

وی افزود بزرگان حزب عوامی ملی، چهل سال پیش هشدار داده بودند که پاکستان به جنگ با دیگران نپردازد و وارد هیچ منازعه ای نشود. به سخنان آنان گوش ندادند و آنان را به خیانت و خصومت با پاکستان متهم کردند. اما امروز شاهدیم پیش بینی بزرگان ما کلمه به کلمه واقع می شود و در سیاست سایر کشورها مداخله می نماییم. متاسفانه امروز می شنویم که پاکستان حامی اصلی گروه طالبان افغان است و به آنان دلگرم می باشد و تلاش دارد به هر قیمتی که شده در افغانستان به پیشرفت های غیرقابل برگشتی، مشابه آن چه در ادغام مناطق قبایلی در ایالت پختونخوا شاهد آن بودیم دست یابد.

وی در بیاناتی دیگر گفت از جان باختگان بازار قصه خوانی پشاور گرفته تا بشیر بلور و هارون بلور همگی گوشه ای از فداکاری های حزب عوامی ملی در تاریخ است. من از دولت تقاضا می کنم تا خونریزی بیشتر پشتون ها را متوقف کند. پیمانه صبر پختون ها لبریز شده و دیگر نمی توانند مراسم تشییع جنازه عزیزان خود را برگزار کنند. مردم افغانستان آینده کشورشان را تعین خواهند کرد. جنگ راه حل هیچ مشکلی نیست. امروز ایالت متحده نیز از جنگی که چهل سال پیش تحمیل کرده بود دست کشیده است. همه طرف ها باید برای یافتن راه حلی برای این مشکل همکاری کنند. پاکستان، چین، ایالات متحده، روسیه و ایران باید نقش خود را در برقراری صلح در افغانستان بازی کنند.

وی ادامه داد به نظر می آید تشکیل یک نیروی نظامی حامی صلح متشکل از نیروهای چین، روسیه، ایران و پاکستان و شاید حتی هند بتوانند افغانستان را از یک جنگ داخلی بی انتها به سوی صلح و ثبات سوق دهد.

انجام مذاکرات بین افغانی، مذاکرات دوجانبه و… همه به نوعی تلاش در جهت حمایت از گروهی خاص در صورت آغاز شدن یک جنگ داخلی تمام عیار در کشور است.

در حالی که راه حل بحران افغانستان خلع سلاح تمامی گروه های مسلح در کشور و استقرار نیروهای حامی صلح کشورهای فوق الذکر در افغانستان است. مطمینا این موضوع از دید هند پنهان نمی باشد و لذا این کشور ترجیح می دهد ولو به قیمت راه افتادن جنگ داخلی خونین در افغانستان، پاکستان را وارد باتلاقی کند که منجر به ورشکستی اقتصادی این کشور شود.

  پربازدید ترین