• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آگاهان سیاسی: آمریکا و غرب مسئول اوضاع بحرانی افغانستان است

آگاهان سیاسی: آمریکا و غرب مسئول اوضاع بحرانی افغانستان است

اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان(سیگار) هشدار داده است که بقای دولت افغانستان با خطر مواجه است و آگاهان سیاسی آمریکا را مسئول این وضعیت می دانند.

اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد که حملات طالبان پس از توافق دوحه دوبرابر افزایش یافته و تلفات غیر نظامیان هم بیشتر شده است.

این منبع گفته است که حملات طالبان به نیروهای دولتی از 6 هزارو 700 مورد در سه ماه  زمان امضای توافقنامه با آمریکا به 13 هزارو 242 مورد در دو ماه همان سال افزایش یافته است.

دیدبان حقوق بشرکه مقر آن در آمریکا است نیز در گزارشی گفته است که طالبان منتقدان خود را در افغانستان تحمل نکرده و آنها را هدف قرار می دهند.

این منبع گفته است که طالبان با وجود ادعا مبنی بر اینکه جنگجویان آنها از خود خویشتنداری نشان می دهد، نیروهای دولتی، کارمندان و حتی بستگان آنها را بازداشت و اعدام کرده اند.

در این گزارش از به "نظرمحمدخاشه" هنرمند افغان و "احمدالله "افسر سابق پلیس که هردو در ولایت قندهار بازداشت و بعد کشته شده اند، اشاره شده است.

این وضعیت نگرانی‌ها را در بین مردم افغانستان بصورت روز افزون افزایش داده و همه مردم آینده خود را در تاریکی می بینند.

«محمدجواد یاوری» جامعه شناس کشورمان می گوید که اداره بازرس آمریکا و دیده بان حقوق بشر که از وضعیت فعلی و بحران در کشور هشدار می دهد، دولت آمریکا و غرب مسئول این وضعیت است.

وی افزود، آمریکا که به  گروه طالبان بعنوان حامی تروریسم حمله نظامی کرده و طی 20 سال گذشته خون ده‌ها هزار نظامی و غیر نظامی را ریخته  پس از 20 سال اکنون به آنها مشروعیت بخشیده و با کمک به دفتر قطر این گروه آنها را با تمام کشورهای منطقه آشتی داد و خود با تشدید بحران کشور را ترک کرد.

به گفته یاوری، طالبان که متعهد شده بودند، به شهرهای بزرگ افغانستان حمله نمکنند و حقوق مردم و اقوام این کشور محترم بشمارند امروز خلاف همه تعهدات به شهرهای لشکرگاه، هرات، قلعه نور، تالقان، شبرخان و قندهار حملات بی امان انجام  داده و  شمار زیادی غیرنظامیان را در این روزها از تیغ می گذرانند.

این جامعه شناس کشور تأکید کرد که مسئولیت این وضعیت بر عهده آمریکا و غرب است که بحران، جنگ و بی اعتمادی را در افغانستان به اوج  رسانده و در میان تشدید جنگ و آتش مردم را رها کرده و اکنون تنها به بردن مترجمان و همکاران خود اقدام کرده اند.

وی افزود که افغانستان حدود 33 میلیون جمعیت دارد و  آمریکا تنها با بردن چند هزار کارمند خود نمی تواند حقوق دیگر افغانها را نادیده گرفته و جهان شاهد قربانی شدن این ملت هستند.

این در حالی است که وزیر دفاع روسیه نیز بتازگی گفته است که گروه های تروریستی در افغانستان در حال قوت گرفتن است.

«سرگی شویگو» در تازه ترین اظهارات خود گفته است نشانه‌های وجود دارد که در کنار داعش، برخی شبکه‌های تروریستی دیگر نیز در افغانستان در حال قوت گرفتن اند.

وی تاکید کرده است که این مسئله در آینده روسیه و تمام منطقه را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

شویگو تصریح کرد  قصد دارد تا تدابیر جدی را در تاجیکستان  انجام دهد تا به هرگونه حمله احتمالی پاسخ مناسب داده شود.

وی نیز خروج نیروهای آمریکایی را از افغانستان در زمان فعلی را نامناسب دانست و تاکید کرد که  این مسئله خطرات امنیتی جدی را در منطقه به وجود آورده است.

رسانه های داخلی کشور به نقل از مقامات کشور چین نیز نوشته اند که از آمریکا خواسته است مسئولیت بحران جاری در افغانستان را برعهده گیرند، زیرا آمریکا با ترک غیر مسئولانه افغانستان را با بحران مواجه کرده است.

  پربازدید ترین