• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نبیل: طالبان به دنبال داشتن سهم 70 تا 80 درصدی در حکومت آینده هستند

 نبیل: طالبان به دنبال داشتن سهم 70 تا 80 درصدی در حکومت آینده هستند

 رئیس پیشین امنیت ملی می گوید که طالبان در مذاکرات صلح خواست های عمده ای مانند تطبیق شریعت مطابق به تعریف آموزه های دینی، ایجاد شورای اهل حل و عقد، داشتن سهم 70 تا 80 درصدی در حکومت و برخی موارد دیگر را مطرح کردند.

رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی کشور امروز (چهارشنبه) در توییترش نوشته که طالبان در مذاکرات صلح خواست هایی دارد که عمده ترین آنها رهایى تمام زندانیان شان؛ بیرون شدن سران شان از لیست هاى سیاه؛ نافذ ساختن قانون اساسى سال 1343 و احیاى کرسى صدارت می باشد.

او همچنین نوشته که از دیگر خواست های عمده طالبان، ریاست دولت، سکتور امنیتى، وزارت خارجه، وزارت مالیه، سکتور عدلى و قضایى، حکومت دارى محلى و بعضى موقف هاى مهم سهم طالبان؛ ایجاد شوراى اهل حل و عقد؛ تطبیق شریعت مطابق به تعریف شان از آموزه هاى دینى می باشد.

رئیس پیشین امنیت ملی افزوده که طالبان در کل به دنبال داشتن سهم 70/80 درصدى در حکومت هستند.

طالبان و منابع دولتی تاکنون در این مورد چیزی نگفتند.

این اظهارات رئیس پیشین امنیت ملی در حالی مطرح می شود که جنگ در ماه های اخیر در نقاط مختلف کشور به شدت افزایش یافته و جنگجویان این گروه بیش از صد ولسوالی را به تصرف شان درآوردند.

یک منبع در هیات مذاکره کننده دولت افغانستان به رسانه ها گفته است که قرار است هیأت‌ها مذاکره‌کننده دو طرف پیرامون مشارکت سیاسی، قانون اساسی و آتش‌بس گفت‌وگو کنند. در عین حال این منبع تأکید دارد که هیأت مذاکره‌ طالبان به مذاکرات صلح به‌عنوان گزینه دوم می‌بیند و با جدیت این مهم را تعقیب نمی‌کند.

طالبان نیز تأیید می‌کنند که مذاکرات صلح وارد بحث‌های اساسی شده است. هیأت مذاکره طالبان اما دولت را به جنگ‌افروزی متهم می‌کند و می‌گوید که برای برقراری صلح، اراده جدی ندارد.

این در حالی است که محمداشرف غنی، رییس جمهور، روز دوشنبه هفته جاری، نشست فوق‌العاده شورای ملی را برگزار کرد و از طالبان و حامیانش خواست که یکی از گزینه‌ها ـ صلح یا جنگ ـ را انتخاب کنند. رییس جمهور از اعضای شورای ملی خواست که از سیاست‌های دولت حمایت و مردم را علیه طالبان بسیج کنند.

  پربازدید ترین