• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پاکستان: دولت فراگیر تنها راه تامین صلح در افغانستان است

 پاکستان: دولت فراگیر تنها راه تامین صلح در افغانستان است

 وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان گفت که صلح در افغانستان تنها از طریق ایجاد یک دولت فراگیر و مشارکت همه اقوام در دولت آینده کشور امکانپذیر است.

«فواد چوهدری» وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان اظهار داشت که نخست وزیر این کشور در دیدار با رئیس جمهور سابق کشورمان پیش از تصرف افغانستان توسط طالبان نیز بر لزوم ایجاد دولت فراگیر تاکید کرده بود.

وی افزود: ما همواره بر ایجاد یک دولت فراگیر تاکید داشتیم، اگر انتخابات همانطور که عمران خان پیشنهاد کرده بود به تاخیر می‌افتاد و یک دولت فراگیر ایجاد می‌شد، ممکن بود شرایط امروز متفاوت باشد.

چوهدری ادامه داد که پاکستان با قدرت‌های منطقه‌ای و همچنین آمریکا و انگلیس برای ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان در ارتباط است.

وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان همچنین تصریح کرد که اسلام‌آباد بر طالبان کنترل ندارد اما می‌تواند از نفوذ محدودی که بر این گروه دارد برای آوردن آن‌ها بر سر میز مذاکره استفاده کند.

به گزارش «اکسپرس تریبون»، چوهدری گفت: ما از بیانیه طالبان مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استقبال می کنیم، آن‌ها به جهان نشان دادند که افغانستان به پناهگاهی برای سازمان‌های تروریستی بین‌المللی تبدیل نخواهد شد.

چوهدری هفته گذشته نیز گفته بود که پاکستان خواستار به‌رسمیت شناخته شدن یکجانبه طالبان به عنوان دولت جدید افغانستان نیست. و هرگونه تصمیم در این باره باید تصمیمی منطقه‌ای باشد و پس از مشورت با قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اتخاذ شود.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان اظهار داشت که پاکستان به عنوان عضو مسئولیت‌پذیری از جامعه بین‌المللی خواستار تصمیمات یکجانبه در این باره نیست و پیرامون این مسئله با دوستان منطقه‌ای و بین‌المللی در تماس می‌باشد.

  پربازدید ترین