• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عمران خان: برای تشکیل دولت با مشارکت اقوام افغانستان با طالبان مذاکره می کنم

عمران خان: برای تشکیل دولت با مشارکت اقوام افغانستان با طالبان مذاکره می کنم

عمران خان؛ نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید که پس از مذاکرات با کشورهای عضو سازمان شانگهای در دوشنبه؛ پایتخت تاجیکستان او رسما گفتگو با طالبان در مورد حکومت فراگیر در افغانستان که اقوام تاجیک، هزاره و ازبک را هم شامل شود، آغاز کرده‌است.

نخست‌وزیر پاکستان، امروز شنبه، 27 سنبله در یک‌رشته توییت نوشته‌است که این تصمیم را پس از گفتگوهای طولانی با رهبران کشورهای همسایه افغانستان به خصوص امام‌علی رحمان؛ رییس جمهور تاجیکستان گرفته‌است.

عمران خان افزوده که پس از 40 سال درگیری و جنگ در افغانستان، ایجاد حکومت فراگیر به شمولیت اقوام تاجیک، هزاره و ازبک، ثبات افغانستان را تضمین خواهد کرد.

به گفته او، ایجاد چنین حکومت و تامین صلح و ثبات در افغانستان نه تنها به نفع این کشور است؛ بلکه به نفع کشورهای منطقه نیز خواهد بود.

این در حالی ‌است که سران کشورهای عضو سازمان شانگهای، روز گذشته، (جمعه، 26 سنبله) نشستی را بدون حضور نمایندگان افغانستان برگزار کردند.

نخست‌وزیر پاکستان در جریان سفرش به تاجیکستان در یک نشست خبری، جنگ و درگیری میان طالبان و تاجیک‌ها در پنجشیر را از مسایل نگران‌کننده برای پاکستان و تاجیکستان عنوان کرد.

عمران خان افزود: «در این دیدار ما توافق کردیم که جناب‌عالی امام‌علی رحمان از طرف تاجیک‌ها و ما به نماینده‌گی از پشتون‌ها یا طالبان تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد تا مسأله پنجشیر از طریق گفتگو حل‌و‌فصل شود.»

از سوی دیگر، امام‌علی رحمان نیز خواستار پایان درگیری در پنجشیر و فرستادن کمک‌های بشردوستانه به این ولایت شد.

این در حالی است که گفته می‌شود جبهه مقاومت پنجشیر از حمایت تاجیکستان برخوردار است و ادعا می‌شود که پاکستان نیز با حمایت از طالبان، مواضع نیروهای مقاومت در پنجشیر را بمباران کرده‌است.

امام‌علی رحمان؛ رییس جمهوری تاجیکستان پیش از این نیز در دیدار با شاه محمود قریشی؛ وزیر امور خارجه پاکستان، خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان با حضور تاجیک‌ها شده و تاکید کرده‌بود که حکومت تک‌قومی طالبان هرگز مورد تایید دولت دوشنبه قرار نخواهد گرفت.

  پربازدید ترین