• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آیا آمریکا به دنبال توطئه جدید در منطقه است؟

آیا آمریکا به دنبال توطئه جدید در منطقه است؟

منابع خبری سوری اعلام کرده‌اند که نظامیان متجاور و اشغالگر آمریکایی در روزهای اخیر60 تروریست «داعشی» را از زندانی در «قامشلی» به پایگاه غیرقانونی خود در «الشدادی» (جنوب ولایت الحسکه در شمال شرق سوریه) انتقال داده‌اند، اقدامی که حکایت از توطئه جدید آمریکا در منطقه دارد.

منابع سوری با اشاره به انتقال عناصر تروریستی داعش توسط آمریکایی‌ها، این موضوع را در راستای سیاست‌های کاخ سفید برای آموزش و سرمایه گذاری بر روی تروریستها و استفاده از این عناصر در اقدامات تروریستی که به نفع طرح‌های واشنگتن در منطقه می‌باشد، اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از منابع اختصاصی خود گزارش داد که بالگردهای ویژه انتقال نظامیان آمریکا، در روزهای اخیر 60 تروریست داعشی را به فرودگاه اشغالگران آمریکایی در شهر الشدادی در حومه جنوبی «حسکه» انتقال داده‌اند، تروریست‌هایی که پیش از آن در زندان موسوم به «نافکر» در شهر قامشلی بودند و قبل از انتقال به آنها واکسن «کرونا» تزریق شده بود.

این منابع اعلام کردند که بیشتر تروریست‌های منتقل شده تابعیت عراقی دارند و در میان آنها تروریست‌هایی از سعودی و تونس نیز وجود دارد.

«سانا» در گزارش خود تاکید کرد که نیروهای اشغالگر آمریکایی به طور عمد و با برنامه تروریست‌های داعش را از زندان‌های شبه نظامیان «قسد» (نیروهای کرد سوریه مورد حمایت آمریکا) به پایگاههای اشغالگران آمریکایی در منطقه «الجزیره» سوریه منتقل می‌کنند تا آنها را پس از آموزش‌های جدید و تجهیز برای انجام اقدامات تروریستی علیه ساکنان منطقه و مواضع ارتش سوریه، اعزام کنند.

بر اساس گزارش‌هایی، قرار است شماری از این تروریست‌ها به پایگاه اشغالگران در منطقه «التنف» در مرز سوریه و اردن برای انجام اقدامات تروریستی علیه مواضع ارتش سوریه و غیرنظامیان (در ولایت درعا در جنوب و مرکز سوریه) اعزام شوند.

آمریکا در سال‌های اخیر و پس از ایجاد و تجهیز داعش در سوریه و عراق به عنوان بازوی خود، شرایط بغرنجی را به مسلمانان این دو کشور و منطقه تحمیل کرده است، هرچند این گروه تروریستی با زحمات نیروهای جبهه مقاومت اسلامی و ارتش‌های دو کشور سوریه و عراق شکست خورده‌اند، اما بازماندگان این گروه تروریستی هنوز هم با کمک آمریکا در حال انجام اقدامات خرابکارانه در این دو کشور در جهت تامین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌باشند.

پس از شکست گروه تروریستی داعش در سوریه که توسط سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه در آذرماه 1396 و یک ماه قبل از آن در عراق اعلام شد، آمریکایی‌ها پشتیبانی و حمایت خود را از عناصر باقی مانده داعش در سوریه و عراق افزایش دادند و با جابجایی عناصر این گروه به دو کشور، اقدامات تروریستی آنها را پوشش دادند.

یکی دیگر از اقداماتی که آمریکایی‌ها پس از شکست داعش در سوریه انجام دادند، انتقال صدها تروریست داعشی به افغانستان بود که فقط در یک مورد 700 نفر از عناصر این گروه و خانواده آنها در اواخر آذر ماه 1398 به آن کشور منتقل شدند، اقدامی که همان زمان تحلیلگران مسایل منطقه نسبت به این اقدام آمریکایی‌ها هشدار دادند و بالاخره معلوم شد که پیش بینی کارشناسان درست بوده است.

تروریست‌های داعش تاکنون چندین اقدام تروریستی علیه مردم بی دفاع افغانستان انجام داده‌اند که در آخرین مورد روز شنبه در اثر 3 انفجار پیاپی در شهر جلال آباد، مرکز ولایت «ننگرهار» 2 افغانستانی کشته و 19 نفر دیگر هم زخمی شدند که به غیر از اعضای طالبان، شماری کودک و زن نیز در بین مجروحان دیده می‌شود. یک روز قبل از آن نیز در این شهر بمبی منفجر شده بود که گروه تروریستی داعش مسئولیت همگی این انفجارها را به عهده گرفت.

در روزهای اخیر نیز در چند شهر افغانستان از جمله کابل چندین بمب منفجر شده که با خسارت‌های مادی و انسانی همراه بوده که داعش مسئولیت آنها را نیز پذیرفته است.

آمریکا بیش از یکماه پیش بود که تمامی نظامیان خود را پس از 20 سال اشغالگری از افغانستان خارج کرد و با خروج سامانه پدافند هوایی «پاتریوت» از عربستان و اعلام خروج قریب الوقوع 20 هزار نظامی خود از کشور، نشان داد که به دنبال برنامه جدیدی در غرب آسیا می‌باشد، هرچند این برنامه هنوز افشا نشده، اما با توجه به طینت پلید مقامات آمریکا و عملکرد بیش از پنج دهه‌ای یانکی‌ها در منطقه، باید منتظر توطئه‌ای جدیدی از سوی آمریکایی‌ها در غرب آسیا باشیم که هم اکنون در افغانستان و در سوریه شاهد آن می‌باشیم.

به غیر از افغانستان، شرایط ولایت «درعا» در جنوب سوریه نیز هم اکنون مناسب نیست و به رقم آن که ارتش سوریه تلاش زیادی برای تامین امنیت این ولایت کرده، اما عناصر داعش زیر چتر آمریکایی‌ها در چند ماه اخیر دوباره در این ولایت فعال شده‌اند.

در چند روز گذشته منابع سوری از درگیری‌های شدید نیروهای ارتش سوریه با عناصر گروهک داعش در ولایت درعا در جنوب و ولایت «حمص» در شمال دمشق (مرکز سوریه) و همچنین عناصر گروهک تروریستی «تحریر الشام» (جبهه النصره) در ولایت «ادلب» خبر داده‌اند و این درگیری‌ها و تحرکات نشان می‌دهد که تروریست‌ها و حامیان آنها دوباره در سوریه فعال شده‌اند.

شرایط این روزهای سوریه نشان می‌دهد که گروهک‌های تروریستی بیشترین تحرکات خود را در ولایت درعا متمرکز کرده‌اند و دلیل آن هم به شکست کشاندن تلاش‌های دستیابی به راه حل مسالمت آمیز بازگرداندن امنیت و آرامش در این ولایت می‌باشد.

به رقم تلاش‌های دولت سوریه و روس‌ها، بقایای گروه‌های تروریستی در برخی مناطق ولایت درعا همچنان در تلاشند تا مانع تحرکات دولت سوریه برای ایجاد امنیت و ثبات در سراسر این ولایت شوند.  

شرایط این روزهای سوریه به ویژه ولایت درعا نشان می‌دهد که پس از خروج خفت بار نیروهای آمریکایی از افغانستان، حامیان تروریست‌ها به ویژه واشنگتن به دنبال ملتهب کردن دوباره سوریه هستند، هرچند این اتفاق از چند ماه پیش در این کشور آغاز شده است.

آمریکا و متحدانش اقدام به بازسازی ساختار گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق کرده‌اند و این اقدام با فرار نیروهای آمریکایی از افغانستان شتاب بیشتری گرفته تا یانکی‌ها تا حدودی بتوانند ضربه شکست در این کشور را جبران کنند.

نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که آمریکایی‌ها در حال حاضر زمین بازی را در افغانستان ترک کرده و با حمایت از گروه تروریستی داعش به دنبال کشتار بیشتر و درگیر کردن مردم این کشور با هم می‌باشد که نتیجه آن کشتار مردم مسلمان افغانستان به دست هم است، موضوعی که مردم این کشور باید مراقب و هوشیار بوده و نگذارند دسیسه آمریکایی‌ها بر آنها غالب شود.  

در سوریه نیز هدف آمریکایی‌ها همچون افغانستان کشتار بیشتر مسلمانان به دست یکدیگر می‌باشد، ولی با این تفاوت که تروریست‌های در حال جنگ با ارتش و مردم سوریه دانسته یا ندانسته عملا سرباز صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها هستند و هرچقدر از دو طرف کشته شود، یعنی از شمار مسلمانان کاسته شده و هرچقدر سوریه ناامن باشد، رژیم صهیونیستی امنیتش بیشتر می‌شود و نگاه سوری‌ها و مسلمانان به جای این که به دنبال آزادسازی مناطق اشغالی همچون «جولان» باشد، باید درگیر مسایل داخلی شود.

  پربازدید ترین