• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان در سمنگان: نشاندن زنان در چوکی پیش موتر، جریمه و زندان دارد

 طالبان در سمنگان: نشاندن زنان در چوکی پیش موتر، جریمه و زندان دارد

 منابع محلی در سمنگان می گویند که طالبان در شهر ایبک؛ مرکز این ولایت به رانندگان تکسی‌های شهری هشدار داده‌اند که اگر زنان را در چوکی پیش رو بنشانند، 10 هزار افغانی جریمه و یا 10 روز حبس خواهند شد.

منابع محلی در سمنگان که نخواستند نام‌شان ذکر شود به آوا گفتند: در این اواخر، طالبان در شهر ایبک قیوداتس را بر رانندگان تکسی های شهری وضع کرده‌اند که بر بنیاد آن اگر در پیش روی تاکسی دختر یا زن بنشانند 10 هزار افغانی جریمه و یا 10 روز حبس می‌شوند.

به گفته منابع، طالبان نشستن زنان در پهلوی راننده را «خلاف شریعت» عنوان کرده اند.

در همین حال، رانندگان تکسی های شهری در ایبک می گویند که در زمان کنونی مردان بیشتر از زنان به شهر می روند و آنان مجبور اند با یکی الی دو زن که مواجه می شوند، آنان را در چوکی پیش روی موتر بنشانند تا در چوکی عقب در کنار مسافران مرد قرار نگیرند؛ اما پس از وضع این قانون از سوی طالبان، رانندگان می گویند که دیگر نمی توانند هیچ زنی را سوار تکسی کنند.

در صورت تایید این ادعا، این تازه ترین محدودیت از سوی طالبان بر زنان خواهد بود. آنها پیش از این، تنها دانش آموزان پسر را به مکتب فراخوانده اند و در دانشگاه ها نیز میان دانشجویان دختر و پسر «پرده شرعی» کشیده اند. همچنین وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان گفته است که استادان مرد نباید برای دختران تدریس کنند و اگر استاد زن پیدا نشد، مردان تنها از پشت پرده باید برای دانشجویان دختر، درس بدهند.

طالبان در عین حال، وزارت امور زنان را لغو کرده و به جای آن، وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر را مستقر کرده‌اند.

این اقدامات، اعتراض شماری از فعالان زن و سازمان های حقوق بشری را برانگیخته است.

  پربازدید ترین