• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شروط اردوغان برای طالبان درباره فرودگاه کابل؛ تشکیل دولت فراگیر و حفظ حقوق زنان

 شروط اردوغان برای طالبان درباره فرودگاه کابل؛ تشکیل دولت فراگیر و حفظ حقوق زنان

 درحالیکه طالبان برای مدیریت فرودگاه کابل بطور رسمی از ترکیه درخواست کمک نکرده و قطری‌ها این فرودگاه را فعال کرده‌اند، رئیس جمهور ترکیه برای گرفتن فرودگاه کابل شرط گذاشت.

پس از اعلام آمادگی فرودگاه کابل برای انجام پروازهای داخلی و خارجی توسط طالبان، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه برای مدیریت این فرودگاه شرط گذاشت.

وزارت خارجه طالبان روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن اعلام حل مشکلات فنی فرودگاه کابل از خطوط هوایی کشورهایی که قبلاً به این فرودگاه پرواز می‌کردند، درخواست کرد تا پروازهایشان را از سربگیرند و نسبت به همکاری طالبان با آن‌ها اطمینان داد.

پس از اعلامیه طالبان، اردوغان در گفت‌وگو با «سی‌بی‌اس» گفت، تا زمانیکه در افغانستان دولتی فراگیر تشکیل نشود، ترکیه حاضر به مدیریت فرودگاه کابل نخواهد شد.

این درحالی است که طالبان بطور رسمی چنین درخواستی را مطرح نکرده و پیش از خروج همه نظامیان خارجی از افغانستان نیز همواره مخالفت خویش را با ادامه حضور نظامیان ترکیه‌ای ابراز کرده بود.

طالبان با تاکید بر اینکه توان تامین امنیت فرودگاه کابل را دارد، ادامه حضور نظامیان ترکیه‌ای به این منظور را تداوم اشغال افغانستان می‌خواند.

پیش از سقوط دولت اشرف غنی، ترکیه با آمریکا مشغول رایزنی برای مدیریت فرودگاه کابل بود، اما پس از تصرف افغانستان توسط طالبان این رایزنی‌ها نیز ظاهراً متوقف شده است.

گفتنی است که همزمان با رایزنی‌های آمریکا با ترکیه در این باره، «روسیا الیوم» گزارش داده بود که آنکارا از معارضین سوری خواسته تا چند هزار جنگجو را برای اعزام به افغانستان آماده کنند.

براساس این گزارش، منابع اطلاعاتی با تایید این موضوع گفته بودند که افسران سرویس اطلاعاتی ترکیه (MIT) و معارضین سوری برای اعزام جنگجویان به افغانستان با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

به باور برخی کارشناسان، آمریکا در هماهنگی با ترکیه تلاش دارد تا با انتقال معارضان سوری و تروریست‌های داعش به افغانستان زمینه هرج و مرج و تقویت تروریسم بین‌المللی را در افغانستان تقویت کند تا با ناامنی در کشور رقبای منطقه‌ای خویش بویژه روسیه، چین و ایران را در این بحران درگیر کند و برای تحقق این سناریو و انتقال تروریست‌ها به افغانستان کنترل فرودگاه کابل ضروری است.

  پربازدید ترین