• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا باید جواب گوی مسئولیت و رفتار 20 سال گذشته خود در افغانستان باشد

 امریکا باید جواب گوی مسئولیت و رفتار 20 سال گذشته خود در افغانستان باشد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه‌ای با شبکه NBC در نیویارک بر ایجاد دولت فراگیر در کشورمان تأکید کرد و اظهار داشت: امریکا باید نسبت به مسئولیت خود در قبال افغانستان و رفتاری که در دو دهه گذشته داشته است، به جامعه جهانی، مردم، زنان و کودکان افغانستان پاسخ‌گو باشد.

دکتر امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری NBC بر لزوم ایجاد دولت فراگیر در افغانستان و همچنین پاسخ‌گویی امریکا نسبت به رفتار 20 سال گذشته خود در کشورمان تأکید کرد.

وی در خصوص به رسمیت شناختن طالبان نیز اظهار داشت: وضعیت فعلی افغانستان را یک چالش جدید در منطقه غرب آسیا می‌دانیم. ما با همه طرف‌ها در افغانستان ارتباط داریم و طالبان بخشی از واقعیت این کشور است؛ اما تاریخ افغانستان نشان داده است که هیچ‌گاه یک جریان نمی‌تواند در سراسر افغانستان حکم‌رانی کند. تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و طرف‌های افغان می‌تواند بهترین راه‌حل باشد. ما مرز مشترک طولانی با افغانستان داریم. در تحولات اخیر افغانستان بیش از 300 هزار پناهنده جدید وارد ایران شد.

عبداللهیان، ادامه داد: اکنون در ایران آمار پناهندگان افغانستانی به حدود 4 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. در جلسه‌ای اساتید دانشگاهی افغانستان به من گفتند که ما نفهمیدیم امریکا برای چه افغانستان را اشغال کرد و برای چه اینگونه از افغانستان خارج شد؟؟ ما برای فرزندان خود نمی‌توانیم توضیح بدهیم که سیاست امریکا چه بر سر افغانستان آورد و چرا سیاست‌های توأم با آزمون و خطا را در افغانستان دنبال کردند.

او تصریح کرد: من فکر می‌کنم امریکا باید نسبت به مسئولیت در قبال افغانستان و رفتاری که در دو دهه گذشته داشته است، به جامعه جهانی و مردم افغانستان و زنان و کودکان افغانستان پاسخ‌گو باشد.

وزیر امور خارجه ایران، در رابطه با ایجاد دولت فراگیر در کشورمان نیز خاطرنشان کرد که ما با همه طرف‌ها تماس داریم و همه طرف‌ها را تشویق می‌کنیم که به سمت ایجاد دولت کاملاً فراگیر با مشارکت همه اقوام گام بردارند.

او در ادامه تصریح کرد که اگر تشکیل چنین دولتی سرعت پیدا نکند، ممکن است همه همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران با موج بزرگی از آوارگان مواجه شوند و من از اینجا می‌خواهم بگویم جامعه جهانی می‌بایست نسبت به مسائل انسانی در افغانستان و کمک به معیشت پناهندگانی که به سمت کشورهای همسایه هجوم می‌آورند توجه کند و سهم خود را در نظر گرفته و آن را ادا کند.

  پربازدید ترین