• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سرگردانی مهاجران افغانستانی از ایران تا صربستان

سرگردانی مهاجران افغانستانی از ایران تا صربستان

صدها مهاجر و پناهنده از آفریقا و آسیا در مزرعه ای متروکه در منطقه کاراستانیا در مرز صربستان و مجارستان گرفتار مانده‌اند.
این پناهندگان که بسیاری از آنها افغانستانی هستند بعد از قدرت گیری طالبان در این کشور، مجبور به فرار و رها کردن خانه و کاشانه خود شده‌اند اما به آنها اجازه ورود به مجارستان داده نمی‌شود.
در این جمع زنان و کودکان بسیاری هم دیده می‌شوند که برای زنده ماندن از چاه‌ها آب باران می‌نوشند و برای فرار از گرسنگی ذرت و سیب می‌خورند. این افراد که اجاره عبور از مرز را پیدا نکرده‌اند همچنین برای جلوگیری از یخ زدگی مجبورند پلاستیک و مواد زائد را بسوزانند.
این افراد گرفتار هر روز سعی می‌کنند از حصارهای مرزی عبور کنند اما این تلاش‌ها عموما بدون حصول موفقیت به پایان می‌رسد.

همزمان، جمهوری چک روز سه‌شنبه با اعزام 50 مامور پولیس به مجارستان و اسلوونی برای کمک به گشت‌های مرزی موافقت کرد.
به گزارش یورونیوز، مجارستان حصار مرزی خود با صربستان را در سال 2017 تکمیل کرد تا از این طریق از عبور مهاجران جلوگیری کند. این در حالی است که قرار است حفاظت از مرز جنوبی مجارستان افزایش یابد و این چالش را برای کسانی که در جستجوی عبور از این مرزها هستند دشوارتر خواهد کرد.

از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، تعداد افغان‌هایی که قصد عبور از مرز ایران را دارند، به شدت افزایش یافته است، هرچند تعداد کمی از این افراد در این امر موفق بوده‌اند.
محمد هاشم حنظله، فرمانده مرزبانی نیمروز با اعلام این مطلب به خبرگزاری فرانسه تایید کرده که در حدود دو ماه اخیر تعداد افرادی که قصد عبور از مرز و ورود به ایران را داشته‌اند به روزانه 3 تا 4 هزار نفر افزایش یافته است.
این مقام افغانستان همچنین می‌گوید قبل از روی کار آمدن طالبان در 15 اوت، ماهانه حدود هزار تا 2 هزار نفر از طریق ایستگاه مرزی زرنج در ولایت نیمروز به ایران می‌رفتند.
او البته با اشاره به اینکه افرادی که دارای ویزا و مدارک معتبر هستند از سوی نیروهای مرزبانی ایران پذیرش می‌شوند اما بیشتر این افراد فاقد این مدارک هستند. آقای حنظله همچنین تاکید کرده نهایتا روزانه حدود 500 تا 600 نفر اجازه عبور دارند.

اوضاع افغانستان تحت حاکمان جدید به شدت بحرانی گزارش می‌شود و مشکلات اقتصادی و حقوق بشری گریبانگیر مردم این کشور شده است. همچنین سازمان ملل هشدار متحد داده که یک سوم مردم افغانستان در خطر بروز قحطی هستند.

  پربازدید ترین