• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پوتین: وضعیت در افغانستان خوب نیست؛ تندروان از عراق و سوریه فعالانه وارد افغانستان می شوند

پوتین: وضعیت در افغانستان خوب نیست؛ تندروان از عراق و سوریه فعالانه وارد افغانستان می شوند

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز گذشته در یک نشست مجازی با مقام‌های ارشد امنیتی کشور‌های عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق گفت که وضعیت در افغانستان ساده نیست و جنگ‌جویان که از جنگ عراق و سوریه تجربه دارند، به گونه‌ی فعال در افغانستان وارد می‌شوند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز گذشته (چهارشنبه، 21 میزان) در نشست مجازی با مقام های ارشد امنیتی کشورهای عضو پیشین اتحاد جماهیر شوروی گفت که تندروان جنگ دیده از عراق و سوریه به صورت فعالانه وارد افغانستان می شوند.

پوتین افزود "جنگجویانی که از جنگ عراق و سوریه تجربه دارند، به گونۀ فعال در افغانستان منسجم می شوند."

رئیس جمهور روسیه گفت: "نمی توانیم رد کنیم که تروریست‌ها می توانند تلاش کنند تا وضعیت را در کشور‌های نزدیک منجمله کشور‌های مشترک المنافع بی‌ثبات سازند و یا حتا برای گسترش مستقیم [فعالیت هایشان] تلاش می ورزند."

ولادمیر پوتین علاوه کرد که به همین دلیل، مهم است تا به صورت دوامدار وضعیت در سرحدات افغانستان را نظارت کرده و برای دفع جنگجویان، آماده بود.

 پوتین خاطرنشان کرد که "خنثی کردن تهدید‌های احتمالی از جانب قلمرو افغانستان، به ویژه برای اطمینان دهی از امنیت کشور‌های مشترک المنافع، بااهمیت است."

رئیس جمهور پوتین تاکید ورزید که همه "درک می کنیم که وقایع و رویداد‌های این کشور [افغانستان] چقدر بر کشورهای آسیای مرکزی، جنوب قفقاز و سایر مناطق، تاثیر جدی دارد."

به گزارش صدای امریکا؛ رییس جمهور روسیه همچنین گفته است که احتمالا "تروریست ها" تلاش کنند تا اوضاع را در کشور‌های همسایه‌ افغانستان بی‌ثبات کنند و هشدار داده است که این تندروان ممکن حتا "گسترش مستقیم" خود را در کشور‌های همسایه‌ افغانستان آزمایش کنند.

طالبان گفته اند که‌ آنان تهدیدی را متوجه کشور‌های آسیای مرکزی نمی سازند، اما این کشور‌های عضو شوروی سابق در گذشته مورد حملاتی قرار گرفتند که بر اساس گزارش ها، به کمک اسلامگرایان افغان سازماندهی شده است.

  پربازدید ترین