• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محکومیت حمله به مسجد قندهار توسط نهادهای انقلابی و مذهبی ایران؛ حاکمان افغانستان تنها به ابراز انزجار اکتفا نکنند

 محکومیت حمله به مسجد قندهار توسط نهادهای انقلابی و مذهبی ایران؛ حاکمان افغانستان تنها به ابراز انزجار اکتفا نکنند

 تعدادی از نهادهای انقلابی و مذهبی جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه‌های جداگانه‌ای، حادثه‌ی ناگوار و خونین حمله‌ی تروریستی به مسجد فاطمیه شیعیان در قندهار را محکوم کردند. آنان با مسئول دانستن حاکمان فعلی کشور، از آنها خواستند تا تنها به انزجار لسانی اکتفا نکرده، بلکه دستگیری و مجازات عاملین این حادثه را پی گیری کنند.

در ادامه‌ی واکنش‌ها به حادثه‌ی غم‌بار حمله به مسجد فاطمیه قندهار، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه‌ی ایران ضمن محکومیت این حمله، حاکمان فعلی کشورمان را در قبال این فجایع مسئول دانست.

آیت‌الله علیرضا اعرافی، در این پیام آورده است: فاجعه غمبار و جانسوز شهادت و جراحت جمع کثیری از مردم مظلوم و مسلمان افغانستان در نماز جمعه شیعیان قندهار، به فاصله کوتاهی از فاجعه دردناک نماز جمعه شیعیان قندوز و در ایام ربیع‌المولود و در آستانه هفته وحدت امت اسلام، دوباره مایه‌ی خشم مسلمانان، آزادگان و مراجع و علما حوزه‌های علمیه جهان شد.

وی در ادامه این پیام می‌افزاید: این مصیبت جانکاه را به مردم شریف، نجیب، شجاع و مظلوم افغانستان و علما و بزرگان و حوزه‌های علمیه آن کشور و بازماندگان محترم شهدا و مجروحان آن تسلیت گفته و مصرانه و مجدانه از مسئولان آن کشور و مجامع بین‌المللی خواهان تحقیق پیرامون جنایت‌های مکرر و شناسایی و مجازات عاملان و مسببان آن هستیم.

وی افزوده است؛ بی‌تردید مستکبران عالم و اشغالگران و گروه‌های متحجر و افراطی، در ویرانی‌ها و آوارگی مسلمانان بلاد اسلام به‌ویژه سرزمین مظلوم افغانستان، نقش اساسی دارند و حاکمان افغانستان که مکرر وعده تامین امنیت و رفاه و پیشرفت را داده‌اند باید پاسخ‌گو و پیگیر جنایات پی در پی تروریست‌های جنایتکار علیه مسلمانان به‌ویژه شیعیان افغانستان باشند.

این عضو فقهای شورای نگهبان رهبری تاکید کرده است: مجدد تاکید می‌کنیم تامین امنیت برای مردم و شکل‌گیری دولتی فراگیر با مشارکت همه مردم، اقوام، مذاهب و جریان‌های اصیل سیاسی مبتنی بر آراء مردم و بازسازی جامع افغانستان و براساس مردم سالاری دینی، اسلام، عدالت، آزادی و پیشرفت همه جانبه است.

همچنین در ادامه واکنش‌ها به این حمله تروریستی که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران نیز ضمن محکوم کردن آن، هدف از این اقدام جانیتکارانه را اخلال در انسجام وحدت بین شیعه و سنی دانست.

در بخش دیگری از پیام سعیدرضا عاملی آمده است که افغانستان با هدایت و حمایت قدرت‌های استعماری و عاملیت تکفیری‌ها، برای دومین بار در طی یک هفته، نمازگزاران جمعه خود را آغشته به خون می‌بیند و ده‌ها شهید و مجروح ثمره این نگاه تکفیری است. بار دیگر دست‌های کثیف عناصر داعش آرامش و امنیت مردم شریف و مظلوم افغانستان را روزی در قندوز و امروز در قندهار نشانه گرفته است.

وی در این پیام یادآور شد: بی‌شک این اقدامات مخرب و ناجوانمردانه انتحاری، هدفی جز اخلال در وحدت و انسجام جامعه شیعه و سنی و ملتهب کردن امنیت روانی مردم افغانستان ندارد. لازم است حکومت افغانستان با هوشیاری و سرعت عمل نسبت به شناسایی و مجازات این عاملان تروریست اقدام کرده و امنیت مساجد و مراکز دینی شیعه و سنی را تأمین کند.

همچنین شورای سیاستگذاری ائمه جمعه  ایران نیز با انتشار بیانیه‌ای شهادت جمعی از شهروندان کشورمان را در حادثه تروریستی مسجد فاطمیه قندهار تسلیت گفت و از مسئولان کنونی کشور خواست برای جلوگیری از تکرار چنین جنایاتی، به وظایف قانونی خود عمل کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه‌ آمده است؛ احیا و فعال‌سازی دوباره گروهک داعش و دیگر مسلحین تکفیری که محصول طراحی‌های امریکا و صهیونیسم و ارتجاع منطقه هستند، بخشی از توطئه‌ای است که توسط دستگاه جنگ و نیرنگ استکبار تدارک دیده است. این شرایط، ضرورت هوشمندی و آمادگی مردم شریف افغانستان از همه مذاهب و اقوام را می‌طلبد.

سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران نیز در پی حمله تروریستی به مسجد فاطمیه قندهار با صدور بیانیه‌ای، با محکوم کردن این جنایت فجیع نسبت به توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام هشدار داد.

این سازمان این اقدام را حرکتی ددمنشانه با هدف بی ثبات کردن اوضاع در کشوری توصیف کرده که وارد دوره جدیدی از تاریخ شده است: در وقایع ناگوار خشونت باری که در افغانستان رقم خورد، بار دیگر دست دشمنان اسلام از آستین تروریست‌های کوردل تکفیری بیرون آمد و مردم مظلوم افغانستان را در حال برگزاری نماز جمعه به خاک و خون کشید. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن محکومیت این حمله تروریستی منفور، به خانواده‌های محترم شهدا و مردم عزیز افغانستان تسلیت گفته و با آنان همدردی می‌کند.

این بیانیه می افزاید:‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هرگونه اقدام تروریستی و افراطی‌گرایانه را که تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی است را به شدت محکوم می‌‎کند و نسبت به توطئه‌های تفرقه افکنانه دشمنان اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت با نام اسلام تأکید می‌کند.

از سوی دیگر، انجمن دفاع از قربانیان تروریسم ایران در بیانیه ای حادثه تروریستی در مسجد فاطمیه در قندهار را محکوم کرده و نوشته است: استمرار حملات به مساجد، کلیسا و کنیسه ها در سالهای اخیر در جهان ثابت می کند که تروریسم سالهاست دیگر از یک تفسیر اشتباه و تندوری عقیدتی عبور نموده و همچون ابزاری در جهت حفظ و گسترش منافع نظام سلطه نقش آفرینی می نماید و به هیچ دین و مذهبی ارتباط نداشته، بلکه ادیان الهی و پیروان آن ها به دلیل روشنگری، همواره جزء اولین اهداف دین ستیزان بوده و تروریسم، تکفیر و افراط گری بازیگران این صحنه هستند.  

این انجمن ادامه داده است: واقعا این سوال را نمی توان پاسخ داد که کشتن نمازگزاران بی دفاع  چه ارزش و افتخاری برای تروریست ها دارد. جز آنکه نشان میدهد، این کوردلان با هر عنوانی که باشند در مسیر تولید جنایت در جامعه بشری، درمانده تر از گذشته هیچ چاره ای برای اظهار وجود و سرسپردگی به اربابانشان نداشته که چنین با شقاوت تمام دست به هر جنایتی می زنند که قلب هر انسانی با هر مرام و گرایشی را به شدت  آزرده می  سازد.

  پربازدید ترین