• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

کرزی: طالبان برای کسب رسمیت بین المللی نیاز به مشروعیت ملی دارند

کرزی: طالبان برای کسب رسمیت بین المللی نیاز به مشروعیت ملی دارند

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور در گفت‌وگو با صدای امریکا گفته که درتمام کشورها، داشتن مشروعیت ملی بنیاد رسمیت بین‌المللی است و طالبان باید نخست برای حکومت‌داری خویش اساساتی را ایجاد کنند. به باور آقای کرزی طالبان برای کسب رسمیت بین‌المللی به مشروعیت ملی نیاز دارند.

او گفته‌است که مشروعیت ملی دولت طالبان از طریق انتخابات و یا با در نظر داشت وضعیت فعلی، از طریق لویه‌ جرگه به میان آمده می‌تواند.

طالبان پس از تسلط بر کابل «امارت اسلامی افغانستان» بنا کرده و همچنین دولت موقت را نیز تشکل داده‌اند. تاکنون اما هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

کرزی در عین حال تاکید کرده که حکومت طالبان باید دارای یک قانون اساسی باشد.

او بیان کرده که طالبان به قانون اساسی شاهی افغانستان اشاره کرده‌اند؛ اما نیاز است که این قانون از طریق یک فرمان نافذ شود و «سپس زیر چتر پرچم سه رنگ به حکومت‌داری ادامه دهند».

رییس جمهوری پیشین در این گفتگو به مداخلات پاکستان در افغانستان اشاره کرده و گفته است که «پاکستان نماینده افغانستان نیست».

او گفته پاکستان به جای مداخله یا تشوق افراطیت یا تروریزم، یک رابطه متمدنانه و استوار بر اصول مدنی و روابط بین‌المللی با افغانستان ایجاد کند.

کرزی گفته که طالبان نیز نسبت به مداخلات پاکستان حساس اند.

آقای کرزی گفته‌است: «ما مطمئن هستیم که حکومت فعلی، تحریک طالب‌ها در این مورد حساسیت نشان می‌دهد.»

پاکستان از سال‌ها به این سو متهم به حمایت از طالبان است.

پس از سقوط دولت اشرف‌غنی، جنرال فیض حمید؛ رییس پیشین استخبارات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) به کابل آمد و با سران طالبان دیدار داشت. هدف از این سفر فیض حمید حل اختلاف میان رهبران طالبان دانسته می‌شود؛ اما مقامات طالبان می‌گوید، این مقام پاکستانی برای بهبود روابط به کابل آمده بود.

  پربازدید ترین