• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امیرعبداللهیان: سازمان همکاری اسلامی اقدامات تروریستی داعش در قندوز و قندهار را محکوم کند

 امیرعبداللهیان: سازمان همکاری اسلامی اقدامات تروریستی داعش در قندوز و قندهار را محکوم کند

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خواستار محکومیت اقدامات تروریستی اخیر داعش در قندوز و قندهار توسط این سازمان شد و از مساعدت‌های دبیرخانه برای تسهیل روند بازگشایی نمایندگی ایران در جده تشکر کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (دوشنبه) با «یوسف العثیمن» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در این تماس تلفنی وضعیت جاری در افغانستان را مورد بررسی قرار دادند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگوی تلفنی علاوه بر مرور تازه‌ترین وضعیت مناسبات با سازمان همکاری اسلامی، همچنین در خصوص آخرین وضعیت افغانستان با یوسف العثیمن دبیر کل سازمان همکاری اسلامی تبادل نظر کرد.

امیرعبداللهیان جریان‌های تندرو و افراطی را به عنوان یکی از مهمترین مشکلات منطقه بر شمرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به وضعیت کنونی تحرکات تروریستی داعش در افغانستان بر حمایت ایران از ایفای نقش فعال تر این سازمان به ویژه دبیرکل در مورد افغانستان تاکید کرد.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در پاسخ ضمن تبریک به امیرعبداللهیان به مناسبت انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گزارش مختصری از مجموعه اقدامات سازمان همکاری اسلامی در زمینه رسیدگی به موضوع تحولات اخیر در افغانستان و بیانیه صادره آن ارائه و بر فراگیر بودن دولت جدید در افغانستان، رعایت حقوق بشر و حقوق زنان، همبستگی با مردم افغانستان و عدم تبدیل افغانستان به مامن گروه‌های تروریستی تأکید کرد.

دبیرکل و اعضای سازمان همکاری اسلامی اقدامات تروریستی داعش در افغانستان را محکوم کنند
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اقدامات تروریستی و جنایتکارانه اخیر داعش در حمله ددمنشانه به نمازگزاران در دو مسجد در قندوز و قندهار، محکومیت این اقدامات غیر انسانی توسط دبیرکل و اعضای سازمان همکاری اسلامی را خواستار شد.

وی هدف داعش از این اقدامات تروریستی را تفرقه و اختلاف افکنی مذهبی در افغانستان برشمرد.

یوسف العثیمن تأکید کرد: ما در سازمان همکاری اسلامی هیچ تفاوتی بین مذاهب اسلامی قائل نیستیم و همه مردم مسلمان از دید ما واجد حقوق شهروندی یکسان هستند و جایز نیست مسلمانان و نمازگزاران با هر مذهبی هدف حملات تروریستی قرار گیرند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با تاکید بر محکومیت قاطعانه اقدامات تروریستی اخیر در افغانستان، برای کشته شدگان این حملات غفران الهی و برای مجروحان آن شفای عاجل را آرزو کرد.

به گزارش فارس، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ادامه جنایات تروریستی علیه شیعیان افغانستان گفت:‌ با تمامی طرف‌ها در افغانستان به شمول طالبان در تماس هستیم. طالبان مسئولیت مستقیم و ویژه در حفظ امنیت و صلح و ثبات و آرامش مردم و همچنین سلامت تمامی گروه‌ها و اقلیت‌های افغانستان از جمله هزاره‌ها و شیعیان دارد. جامعه جهانی باید به صورت مشخص درباره ادامه این خشونت‌ها و بالا گرفتن این خشونت‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.

  پربازدید ترین