• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سخنگوی طالبان: خود را ملامت کنید، نه خلیلزاد را

سخنگوی طالبان: خود را ملامت کنید، نه خلیلزاد را

سخنگوی طالبان در واکنش به گفته‌های کاربران علیه خلیلزاد، گفته است که خلیلزاد نماینده امریکا بوده نه افغانستان.

انعام‌الله سمنگانی در برگه توییتر خود نوشته است که زلمی خلیل‌زاد به‌حیث یک امریکایی نماینده امریکایی‌ها بود، نه افغان‌ها.

سمنگانی نوشته است: "خلیلزاد، 20 سال پیش هم منافع امریکا برای او مهم بود، امروز هم. او هر چه کرد برای کشور خود کرد. او را ملامت نکنید، خود را ملامت کنید که جنگ امریکا را جنگ خود و امریکا را متحد استراتژیک خود می‌دانستید."

واکنش او درحالی است که شمار کاربران کشور پایان ماموریت ناکام و سقوط نظام افغانستان و بد نامی امریکا در سطح بین المللی را میراث کار خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان می‌دانند.

یادآوری می‌کنیم که آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه گفت که زلمی خلیل‌زاد در حال ترک سمت خود است و از وی بابت "دهه‌ها خدمت به مردم آمریکا" تشکر کرد.

خلیل‌زاد از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ریاست هیات ایالات متحده و پست نمایندگی ویژه را بر عهده داشت و مذاکراتی را با طالبان در قطر انجام داد که به توافق صلح بین دو طرف منجر شد.

خلیل‌زاد، متولد افغانستان، از سال 2018 رهبری مذاکرات با طالبان را بر عهده داشت که منجر به توافق فبروری برای خروج نیروهای آمریکایی در سال جاری شد. وی سپس بر جنبش طالبان و دولت اشرف غنی، رئیس جمهور فراری کشور فشار آورد تا بر سر راه حل سیاسی برای پایان سالها درگیری مذاکره کند.

پس از سقوط دولت اشرف غنی و قدرت گیری طالبان، خلیل‌زاد به دنبال کمک به تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر که برای دولت ایالات متحده کار می‌کردند، بود.

  پربازدید ترین