• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یک بام دو هوای پاکستان درباره کمک های بشردوستانه به افغانستان

 یک بام دو هوای پاکستان درباره کمک های بشردوستانه به افغانستان

 پاکستان در حالی خواستار ارسال کمک‌‌های بشردوستانه کشورهای جهان به افغانستان است که با گذشت چند ماه هنوز محموله 50 هزار تنی گندم اهدایی هند به دولت کنونی کابل از خاک این کشور منتقل نشده است.

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان با اشاره به تحولات افغانستان گفت: برقراری صلح و ثبات در کشور برای اهداف سازمان اکو به ویژه تجارت ترانزیتی بسیار حیاتی است.

وی ادامه داد: همه ما باید به افغانستان و مردم آن کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی ارائه کنیم تا از رنج‌های عظیم انسانی و فروپاشی اقتصادی جلوگیری شود.

درحالی که بحران غذایی در افغانستان میلیون‌ها نفر را در کشور به مرز قحطی کشانده است، پاکستان باوجود گذشت چند ماه از درخواست مقامات هندی برای انتقال محموله 50 هزار تنی گندم اهدایی این کشور به افغانستان طفره رفته است.

براساس گزارش رسانه‌‎های هندی، دهلی‌نو میزان/مهر ماه از مقامات پاکستانی خواسته بود تا اجازه عبور محموله گندم اهدایی به افغانستان از خاک خود را بدهد اما تاکنون این مهم تحقق نیافته است.

از سوی دیگر نیز پس از تعهد وزیر خارجه پاکستان برای باز بودن 24 ساعته گذرگاه مرزی «تورخم»، منابع محلی گاهی از مسدود شدن این گذرگاه بین مرز افغانستان و پاکستان خبر می‌دهند.

این درحالی است که وزیر خارجه پاکستان طی سفر خود در ماه میزان سال جاری  به کابل و دیدار با دولت طالبان متعهد شده بود «که گذرگاه مرزی تورخم از این پس برای تجارت بطور 24 ساعته و برای عبور مسافرین برای 12 ساعت باز خواهد بود».

سه‌شنبه هفته گذشته نیز دفتر نخست وزیری پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که کابینه این کشور تصویب کرده که هند می‌تواند از مسیر زمینی این کشور برای ارسال محموله‌های کمکی به افغانستان استفاده کند، اما تاکنون روند انتقال کمک‌ها عملیاتی نشده است.

  پربازدید ترین