• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نمایشگاه صنایع دستی زنان هراتی

نمایشگاه صنایع دستی زنان هراتی

جمعی از زنان هراتی با برگزاری نمایشگاهی به نام "ساخت افغانستان"، صنایع دستی خود را در معرض دید عموم گذاشتند. در این نمایشگاه که با حمایت مالی دو موسسه "UNHCR" و ودان برگزار شد، حدود 100 بانوی هراتی آثار خود را به نمایش گذاشتند.

محمد مسرور، مسئول برنامه‌های مؤسسه ودان در هرات می‌گوید: 90 درصد خانم‌هایی که امروز صنایع دستی خود را به نمایش گذاشته‌اند، بانوان مهاجر مقیم در هرات هستند.

وی بیان داشت در این نمایشگاه، صنایع دستی زنان شامل بافندگی، خامک‌دوزی، نقاشی و غیره می‌باشند.

او افزود؛ این برنامه طوری است که در هر دوره مؤسسه ودان 50 تن از بانوانی را جذب می‌کند که به صنایع دستی بلدیت کامل داشته باشند و این مؤسسه آنان را حمایت مالی می‌کنند.

مسئول برگزاری این برنامه تأکید کرد؛ تلاش‌هایی صورت گرفته که تا دستاوردهای این بانوان در خارج از کشور نیز به نمایش گذاشته شود.

به گفته وی؛ قرار است که در 4 و5 ماه بعدی میلادی به تعداد 45 قلم آثار دستی این بانوان در امریکا به نمایش گذاشته شوند.

ربابه سروری، یکی از بانوانی که صنایع دستی خود را به نمایش گذاشته می‌گوید: کارشان هنر دستی بوده و کیفیت این کالاها به مراتب از کالاهای خارجی بالاتر می‌باشد.

این بانو از مردم افغانستان خواست از این صنایع دستی خریداری کنند و کالاهای داخلی را بر کالاهای خارجی ترجیح دهند و با این کار، از آنان حمایت کنند.

خانم سروری از مسئولان دولت اسلامی طالبان خواست که بانوان را بیشتر کمک کنند تا آنان بتوانند در اقتصاد خانواده‌هایشان همکاری کنند.

محمد رفیق نیرومند، رئیس عودت و مهاجرین هرات که از این نمایشگاه بازدید می‌کرد، گفت: این اداره در تلاش است که با همکاری مؤسسات بین‌المللی برای خانم‌های مهاجر مقیم در این ولایت بیشتر کمک کنند.

به گفته او؛ نیاز است که مهاجران مقیم هرات به مناطق اصلی خود بازگردند؛ چون در حال حاضر تعداد مهاجران در این ولایت بسیار زیاد است.

آقای نیرومند از مؤسسات بین‌المللی خواست که با مردم افغانستان همکاری کنند تا بیش از این با مشکلات مواجه نشوند.

برگزاری این نمایشگاه صنایع دستی در هرات می‌تواند پیام خوبی برای دیگر بانوان تجارت‌پیشه داشته باشد و آنان را به تحرک و امید به آینده سوق دهد.

  پربازدید ترین