• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نماینده ی ویژه امریکا در امور افغانستان از فرمان تازه ی رهبر طالبان در باره ی حقوق زنان استقبال کرد

نماینده ی ویژه امریکا در امور افغانستان از فرمان تازه ی رهبر طالبان در باره ی حقوق زنان استقبال کرد

 نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان از فرمان ملا هبت الله آخندزاده در باره حقوق زنان استقبال کرد و گفته است برای تضمین حقوق زنان در جنبه های مختلف، لازم است، کارهای بیشتری شود.

توماس وست، نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان، در بیانیه‌ای از دستور طالبان در منع ازدواج اجباری دختران استقبال کرد.

او خاطرنشان کرده است «در عین حال، برای تضمین حقوق زنان در تمامی جنبه‌های جامعه افغانستان، از جمله، تحصیل، کار، سیاست و رسانه، لازم است کارهای بسیار بیشتری انجام شود.»

قابل ذکر است که ملا هبت‌الله، رهبر طالبان به تازگی در مورد حقوق زنان فرمان صادر کرده است. براساس این فرمان زن مال نه، بلکه انسان آزاد و اصیل است و هیچ کسی آن را در بدل صلح، بد داده نمی‌تواند.

در این فرمان شش ماده‌ای که روز گذشته (جمعه، 12 قوس) از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی عمومی طالبان و معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه منتشر شده، آمده است که رضایت دختران بالغ در وقت نکاح ضروری است، طوری که «نکاح با کفو (هم مثل) باشد و خطر فتنه و فساد هم در آن نباشد».

رهبر طالبان در این فرمان به وزارت حج و اوقاف هدایت داده است تا علما و خطبای مساجد را تشویق کند که در خطابه‌ها و موعظه‌های‌شان مردم را در مورد حقوق زنان آگاه کنند.

ملا هبت‌الله به وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز هدایت داده است تا مطالب مفید «ترغیبی و ترهیبی» را در باره‌ی حقوق زنان به‌شکل تحریری و صوتی از طریق وسایل ارتباطی موجود به نشر بسپارد.

طالبان پیش از این گفته بودند که زنان حق آموزش و کار را در چارچوب شریعت اسلامی دارند.

  پربازدید ترین