• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ارائه خدمات به دانش آموزان مهاجرین افغانستانی جدید الورود امکان پذیر نیست

 ارائه خدمات به دانش آموزان مهاجرین افغانستانی جدید الورود امکان پذیر نیست

 محمد تقی هاشمی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی از عدم ارائه خدمات به دانش آموزان جدید الورود مهاجرین افغانستانی خبر داد.

محمد تقی هاشمی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت خراسان رضوی با توجه به حضور غیر قانونی مهاجرین افغانستانی به خراسان رضوی گفته است: بضاعت جمهوری اسلامی ایران اندازه ای دارد، فردی که از افغانستان بدون مجوز وارد ایران و در نهایت مشهد می‌شود؛ما به راحتی به دانش آموزان مهاجرین افغانستانی بگوییم بفرمایید کلاس؛ سه میلیون نفر وارد مشهد خواهند شد و در این صورت فردا چه کسی جواب‌گو است؟

او افزود: از جوزا و سرطان امسال  تاکنون حدود 7  تا 8 هزار مهاجر افغانستانی به صورت خانوادگی وارد مشهد و خراسان رضوی شده اند؛چه کسی می خواهد این خانواده ها را پوشش بدهد.

این مقام مسوول گفت: ارائه خدمات به دانش آموزان جدید الورود مهاجرین افغانستانی اصلا امکان پذیر نیست، ضمن این که برای هشت هزار دانش آموز ایرانی هم کلاس درس وجود ندارد.

هاشمی می گوید: هم اکنون 71 هزار نفر از دانش آموزان مهاجر افغانستانی در مدارس خراسان رضوی ثبت نام کرده اند که از این تعداد 16 هزار نفر غیر مجاز هستند؛ افراد غیر مجازی که بدون اجازه  و هیچ حساب و کتابی وارد کشور ما شده اند،از ما انتظار دارند که آن ها (  دانش آموزان شان) را سر کلاس بفرستیم، اما ما در حد بضاعت و فرمان رهبر انقلاب{امام خامنه ای} سعی می کنیم دانش آموزان غیر مجاز از تحصیل باز نمانند.

وی تصریح می کند: در شرایط فعلی در افغانستان وضعیتی به وجود آمده است که شاید بسیاری از  افراد آن کشور نخواهند در کشورشان بمانند. در حد بضاعت و توانی که داریم به دانش آموزان اتباعی که در استان هستند کمک می کنیم که در کلاس درس حاضر شوند.

قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش(معارف) خراسان رضوی در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر این که طبق دستور مقام معظم رهبری{امام خامنه‌ای} امکان ثبت‌نام از تمامی کودکان افغانستانی که به صورت قانونی یا غیرقانونی وارد کشور شده‌اند باید فراهم شود و چرا برخی کودکان ثبت‌نام نمی‌شوند، گفت: ما به‌عنوان متولی آموزش نمی‌توانیم تشخیص دهیم که کدام‌یک از مهاجران امکان اقامت در کشور ایران را دارند تا آن‌ها را ثبت‌نام کنیم.  آموزش و پرورش دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی را که کارت اقامت، گذرنامه معتبر یا معرفی‌نامه دفاتر وکالت و فرمانداری‌ها داشته باشند، ثبت‌نام می‌کند.

او  با اشاره به این که هم اکنون حدود 75 هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس خراسان رضوی ثبت‌نام شده‌اند،می گوید: در سال جدید هم افزایش دو تا سه هزار نفری این دانش‌آموزان را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم. تمامی دانش‌آموزان جدید افرادی هستند که مورد تایید اداره کل اتباع بوده‌اند. اگر کسی نتوانسته است در مدارس ثبت‌نام کند یعنی مدارک شناسایی و اقامت معتبری نداشته است و امکان ثبت‌نام او میسر نبوده و ممکن است چنین افرادی جذب مدارس خودگردان شوند.

  پربازدید ترین