خبرگزاری افغان ایرکا | Afghan Irca News Agency
تاریخ انتشار: 1405/04/02 14:54کد خبر: 119193

قالیباف: تنگه هرمز توسط ایران اداره خواهد شد؛ فصل الخطاب، کلام و دستور رهبری است

قالیباف: تنگه هرمز توسط ایران اداره خواهد شد؛ فصل الخطاب، کلام و دستور رهبری است - خبرگزاری افغان ایرکا

رئیس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: هرگز اداره تنگه هرمز به وضعیت قبل از جنگ باز نخواهد گشت و این تنگه با رعایت این قوانین و با ترتیبات ایرانی، توسط ایران اداره خواهد شد.

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

محمد باقر قالیباف‌، رئیس هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران در پرواز بازگشت از مذاکرات چهارجانبه سوئیس در مصاحبه‌ای از ایجاد یک خط ارتباط تلفنی برای رفع مشکلات تنگه هرمز‌ خبر داد و گفت: این تنگه با رعایت این قوانین و با ترتیبات ایرانی، توسط ایران اداره خواهد شد.

رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در ادامه با اشاره به آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران تصریح کرد: طبق بند 11 باید دو مبلغ 6 میلیارد دلاری آزاد می‌شد که پیش‌تر اقدامات آن در سفر به قطر انجام شده بود، اما امضای نهایی آن باید در سفر سوئیس صورت می‌گرفت که انجام شد.‌

قالیباف تاکید کرد: درخصوص بند 10، موضوع فروش نفت خام، پتروشیمی و مشتقات آن، همچنین مسائل بانکی، بیمه و حمل‌ونقل مطرح است. از آنجا که هنوز توافق نهایی نشده، تحریم‌ها همچنان پابرجاست؛ لذا براساس توافق‌نامه امضاشده، تا رسیدن به توافق نهایی، تحریم‌های نفتی رفع شد.

وی یکی دیگر از مباحث مهم را چارچوب چگونگی پیگیری تحقق بندهای تفاهم تا پایان 60 روز عنوان کرد و گفت: این موضوع هم به نتیجه رسید و هماهنگی صورت گرفت تا هیأت‌های ایرانی و آمریکایی نشست داشته باشند و این مسائل و اجرای آن‌ها را پیگیری کنند.

قالیباف تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با روند مذاکرات به‌شدت مخالف است؛ زیرا نابودی خود را در این مسیر می‌بیند و می‌خواهد در روند مذاکرات کارشکنی کند.

وی درباره دلیل خروج هیات ایرانی از مذاکرات پس از تهدیدات ترامپ عنوان کرد: ما اصولی داریم و هرگز، تا این لحظه، نخواسته‌ایم در یک قاب با آمریکایی‌ها باشیم. دوستان میانجی در این بحث اصرار داشتند که این آغاز گفت‌وگوهاست، اما ما صریح اعلام کردیم که در این قاب حاضر نمی‌شویم و صرفاً برای مذاکره می‌آییم، بدون اینکه در یک قاب باشیم.

‌قالیباف خاطرنشان کرد: همه تحت فرامین رهبری هستیم و باید از هرگونه حاشیه‌سازی جلوگیری کنیم. ما دشمن واحد داریم و باید حول محور ولایت وحدت داشته باشیم؛ نه وحدت بر سر مواردی که خودمان می‌پسندیم. وحدت، فرمان رهبری است؛ چه در جنگ، چه در صلح، چه در مذاکره و چه در حوزه فرهنگی. باید بدانیم فصل‌الخطاب، کلام و دستور رهبری است.

  • منبع: خبرگزاری افغان ایرکا
  • لینک کوتاه

تگ‌ها:

نظرات مخاطبان