
منابع در کابل می گویند که وزیر عدلیه طالبان شماری از بزرگان و نمایندگان اهل تشیع را پس از احضار به مقر این وزارتخانه بازداشت کرده است. این اقدام در پی اختلاف بر سر برافراشتن پرچم های محرم در برخی مساجد و حسینیه ها صورت گرفته است.
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
عبدالحکیم شرعی، وزیر عدلیه طالبان، روز سهشنبه دوم سرطان، جمعی از نمایندگان شورای علما و کمیسیون عالی شیعیان را به وزارت عدلیه احضار کرده است.
افرادی همچون فکوری بهشتی، حیاتالله عالمی، صوفی گردیزی، شیخ ناطقی و نعمتالله غفاری از جمله کسانی بودند که به نمایندگی از جامعه شیعه در این نشست حضور یافتند.
منابع افزودهاند که این افراد از ساعت 9 صبح تا حدود ساعت 2 بعدازظهر در مقر وزارت عدلیه نگهداری شده و سپس از آنان تعهد گرفته شده است که دستورهای صادرشده درباره پایین آوردن پرچمهای محرم را اجرا کنند.
بر اساس اطلاعات ارائهشده از سوی منابع محلی، دستکم 30 نفر از شیعیان در بازداشت مرتبط با این رویداد قرار دارند و برخی از آنان در بازداشتگاههای وابسته به مقامهای طالبان نگهداری میشوند.
همچنین گزارش شده است که شماری از بازداشتشدگان تا زمانی که پرچمهای عزاداری از مساجد و حسینیهها جمعآوری نشود، آزاد نخواهند شد.
در روزهای اخیر نیز گزارشهایی از برخورد نیروهای طالبان با مراسم محرم در کابل منتشر شده بود؛ از جمله پایین کشیدن و پاره کردن پرچمهای عزاداری و بازداشت شماری از عزاداران.
شورای علمای شیعه افغانستان پیشتر از اداره طالبان خواسته بود که امنیت مراسم عزاداری را در سراسر کشور تأمین کند و از ایجاد محدودیت در این مناسبت جلوگیری شود.