خبرگزاری افغان ایرکا | Afghan Irca News Agency
تاریخ انتشار: 1405/04/06 20:2کد خبر: 119242

ایران: حمله آمریکا به تأسیسات نظارت ساحلی نقض آشکار تفاهم نامه پایان جنگ است

ایران: حمله آمریکا به تأسیسات نظارت ساحلی نقض آشکار تفاهم نامه پایان جنگ است - خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای حملات هوایی آمریکا به برخی مناطق سواحل ایران را محکوم و با تاکید بر حق پاسخ به این حملات، ضرورت پایبندی کشورهای کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن هم جواری و منع استفاده طرف های متجاوز از قلمرو و امکانات آن ها را در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد.

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در بیانیه‌ای حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه مورخ 6 تیر/سرطان 1405 به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم و تاکید کرد: این حملات وحشیانه که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را هدف قرار داد، نقض آشکار بند 4 ماده 2 منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ 28 خرداد/جوزا 1405 است.

 این بیانیه حملات رژیم اشغالگر و آپارتاید صهیونیستی به لبنان با هماهنگی آمریکا را نقض آشکار بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ  دانست و ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده 51 منشور ملل متحد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد؛ ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت و بدیهی است مسؤولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و طرف‌هایی است که به هر نحوی در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران همدستی کنند.

وزارت امور خارجه  ایران  همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسؤول بین‌المللی خواسته است نسبت به نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل از سوی آمریکا بی‌تفاوت نباشند و به مسؤولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کنند.

در پی حمله شب گذشته آمریکا به اهدافی در سواحل ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به تجاوز، چند نقطه استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را هدف قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: به دنبال نقض آتش بس رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان، ساعاتی پیش رژیم پیمان‌شکن آمریکا نیز مانند همیشه دست به نقض تعهدات خود زد و به بهانه‌های مختلف همچون تردد یک کشتی متخلف از مسیر غیرمجاز در تنگه هرمز به سواحل جمهوری اسلامی ایران حمله هوایی کرد. ️

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تجاوز نقاط استقرار ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را هدف قرار داد.

بر اساس بند 5 تفاهم نامه اسلام آباد ترتیبات کنترل عبور و مرور در تنگه هرمز با جمهوری اسلامی ایران است.

  • منبع: خبرگزاری افغان ایرکا
  • لینک کوتاه

تگ‌ها:

نظرات مخاطبان